Hal Politik Malaysia : Gimik Dan Polimik

16 September semakin menggamit kerisauan kerajaan disamping bakal disambut penuh girang oleh pakatan pembangkang. Apa yang menarik ialah UMNO dibelengu dilema tersendiri dan Pakatan Rakyat juga dibelengu dilema yang tersendiri.

Beberapa persoalan masih sukar untuk dirungkai. Ayuh kita telusuri satu persatu.

1. Apakah 16 September perancangan PR atau Anwar ???
2. Rialitikah Impian Malaysia baru atau sekadar polimik Anwar ???
3. Apa pendirian PAS dalam halatuju 16 September ???


1. Apakah 16 September perancangan PR atau Anwar ???

Berapa ramai yang melompat, siapa yang akan melompat, dari mana yang akan melompat.. Semua persoalan ini hanya mampu dijawab oleh Anwar and the geng. Petunjuk yang sering diberikan oleh Anwar hanyalah ungkapan 16 September dan Malaysia Baru. Maka teka teki ini seakan-akan mengheret pihak tertentu menjadi pak turut terhadap percaturan Anwar Ibrahim. Walhal Anwar Ibrahim saban kali melakukan kejutan luar jangka dan luar norma.


2. Rialitikah Impian Malaysia baru atau sekadar polimik Anwar ???

Rialiti atau tidak hanya jawapan tunggu dan lihat mampu diberikan. Namun bagi penulis impian ini tetap sukar direalisasikan selagi mana kerajaan masih memegang kuasa. Apa sahaja boleh berlaku sebelum tarikh 16 September yang akan tiba. Namun sedikit elemen pembuka harapan adalah kedangkalan pemikiran kerajaan yang ada mungkin menjadi mangkin terhadap kejayaan Malaysia Baru 16 September. Andai kata kerajaan pada hari masih dipimpin oleh Tun Mahathir maka penulis pasti Pakatan Rakyat memerlukan steretegi yang lebih berkesan.

Seharusnya Pakatan Rakyat memberi penumpuan terhadap pemerkasaan jiwa rakyat berlandaskan kemerdekaan hakiki. Spirit kemerdekaan yang dimiliki oleh rakyat negara jiran perlu dicontohi jika Pakatan Rakyat mahu 16 Sepetember dicatat sebagai kemerdekaan yang lebih bermakna. Perlu diingat bahawa elemen rakyat lebih berkesan berbanding elemen lompat yang mempamerkan kelemahan digniti dan kredibiliti.


3. Apa pendirian PAS dalam halatuju 16 September ???

Parti yang satu ini hanya membibitkan jawapan yang sama apabila ditanya mengenai pendirian mereka terhadap halatuju Anwar Ibrahim. Sedikit mengelirukan apabila terdapat pemimpin parti ini yang enggan mengulas lanjut isu ini walhal dalam masa yang sama Harakah menjadi agen penting dalam mempromosikan agenda 16 September.

Sedikit pengubat apabila pimpinan PAS mengeluarkan lafaz taklik yang menggambarkan pandangan keseluruhan mereka bukan sahaja terhadap Anwar tetapi juga Pakatan Rakyat.
PAS perlu ingat bahawa UMNO pernah dikatakan tidak bermaruah apabila menjatuhkan kerajaan PAS dengan kaedah sama yang bakal digunakan oleh Pakatan rakyat terhadap UMNO.
Lantaran itu penulis merasakan PAS akan berhadapan dengan krisis kedua selepas isu muzakarah PAS-UMNO kelihatan agak lega.


Namum secara kesimpulannya, sebagai rakyat kita memerlukan plan peribadi sebagai pencatur halatuju politik negara. Sememangnya cara Anwar Ibrahim kelihatan seperti merempuh pintu belakang parlimen dan akan merobah segala dan sesuatu dengan cara yang kurang bermaruah. Namun rakyat tidak memiliki pilihan lain bagi merobah kerosakan yang sekian lama meracun Malaysia. Apa yang diharapkan ialah rempuhan pintu belakang Anwar Ibrahim akan mampu membuka pintu hadapan yang lebih luas demi masa hadapan negara yang lebih cerah.

Bagi penulis, plan pertama untuk rakyat adalah untuk berdiri teguh bersama pakatan rakyat ke arah pembentukan Malaysia Baru. Sekiranya perancangan ini gagal, maka rakyat perlu beralih kepada plan kedua iaitu dengan memupuk kekuatan berasaskan kesedaran untuk bangkit menolak kezaliman dan kebobrokan kerajaan yang sedia ada. Jika perancangan ini juga kelihatan buntu, maka rakyat perlu menyemai keazaman bahawa segalanya kan berubah menjelang pilihan raya yang akan datang.

Wallahu'alam.

0 comments: