Apakah akan ada lagi revolusi??

Era peralihan pimpinan sedang melanda seluruh dunia.

UNTUK PEMIMPIN

Ini tindakan untuk tahap perancangan yang biasa.

1. Fahami tasawwur asasi.
2. Semak capaian semasa
3. Postmortem kan capaian yang lepas
4. Kaji evolusi yang perlu
5. Pelan gerak kerja berkala
6. Persiapkan jentera pelaksana

Persoalan yang timbul ialah kenapa masih wujud masalah halatuju organisasi yang tidak jelas walhal perkara ini merupakan asas yang perlu diselesaikan diperingkat pemahaman tasawwur. Apakah begitu sukar untuk mendalami tasawwur asasi sehingga gerakan kerap tersasar daripada kehendak sebenar pasaran. Jika peringkat pertama gagal dilaksanakan dengan baik maka perkara tersebut akan menyumbang masalah untuk mencatur sterategi ke dua, tiga dan seterusnya.

Maka atas dasar inilah konsep fahmu perlu ditelusuri dengan baik agar pengertiannya benar-benar menepati hakikat yang sebenar. Oleh itu hakikat ini perlu didokong dengan fahaman tasawwur yang jelas untuk melahirkan fahmu yang benar-benar mapan sekaligus menjadi pemudah dalam merencana keperluan gerakan.

Untuk mencatur sesuatu yang luar biasa kita tidak perlu menjadi hebat.
Namun kita perlu melalui tahap yang biasa untuk menghasilkan sesuatu yang hebat.
Tidak ada yang lahir terus menjadi hebat kecuali manusia pilihan Tuhan. Setiap khalqillah perlu melalui tahap biasa untuk menjadi hebat. Apa yang penting biarlah perkara luar biasa yang terhasil itu benar-benar berguna dan bermanfaat.


UNTUK AHLI

Apakah organisasi kita wujud hanya untuk memikir masalah ahli yang tidak berkunjung sudah?
Apakah organisasi kita lahir hanya untuk mencari penyelesaian surau yang tidak makmur?
Apakah oganisasi ini ditubuhkan hanya untuk menyusun program latihan ahli yang saban tahun berulang?
Apakah organisasi ini lahir hanya untuk memimpin bagi pemimpin dan mentaati untuk yang menjadi ahli?

Organisasi ini lebih daripada segalanya selagi mana Islam menjadi manhajnya. Tidak ada yang lebih penting daripada organisasi ini kerana perjuangan ingin memartabatkan Islam masih belum selesai. Kita tidak seharusnya tertipu dengan rencam dunia yang kerap menimbulkan persoalan sampingan sehingga menggugat kejelasan halatuju yang telah tercipta.

Jika kita mahasiswa maka caturlah sterategi sebagai mahasiswa. Jika kita bukan lagi mahasiswa maka caturkanlah mengikut keadaan semasa. Namun akal kita perlu sentiasa diasah untuk berfikirlah lebih daripada tahap biasa. Hidup pemberian Tuhan ini tidak seidealistik yang kita rancangkan. Maka belajarlah untuk bersterategi sebagai seorang penganggur, petani, tukang sapu, dan apa sahaja gelaran yang boleh terjangkau oleh pemikiran.

si penulis ini terlalu dhaif dan hanya sekadar berkongsi pandangan yang juga terlalu dhaif

0 comments: