Rialiti Daulah Islamiah abad 21 : Apakah semakin hampir?


Kita sering berkata bahawa suatu hari nanti Islam pasti menang. Ramai pemikir Islam dan penganalisis barat seperti Alnold Toynbee meramalkan bahawa abad 21 adalah milik Islam. Roger graudy yang merupakan bekas pendokong ideologi Marxisme turut mengatakan bahawa "The Future Religion Will Be Islam" . Tapi apakah dalam keadaan umat Islam yang berpecah, kekalutan amalan sesat, ideologi politik bebas, Sosial yang mencengkam, hedonistik yang disanjung, pendakwah yang lemah dan ilmu yang tempang selari dengan matlamat kemenangan Islam tersebut.???. Maka kenyataan ini seharusnya memberi tamparan kepada umat Islam yang sedang terlena dan terleka. Kemenangan masih terlalu jauh bagi umat Islam yang kerap mengharapkankan takdir kemenangan dan tidak gemar berfikir. Kenyataan positif intelektual barat itu adalah terlalu benar jika didasarkan kepada intipati Islam dan bukannya umat Islam. Perkara ini menuntut kita untuk mengambil langkah drastik berperancangan bagi merialisasikan Sunnah kejayaan Islam.

Kita kerap berbicara mengenai Islam sebagai cara hidup. Namun apakah kita telah mewajahkan Islam sebagai cara hidup dalam erti kata sebenar?. Maka jawapannya ialah Islam hanya akan menjadi sistem yang sempurna apabila umat Islam sudah memiliki negara dan meletakkan Al Quran sebagai perlembagaan tertinggi. Dalam berbicara mengenai Daulah Islamiah, kita tidak boleh mengambil jalan pintas dengan hanya menceritakan mengenai kepentingan dan manfaat yang bakal terhasil. Oleh kerana kelam kabut ingin mencari mad'u, maka ramai para Da'ie mencipta pelbagai cereka mengenai perjuangan menegakkan Daulah. Sejauh mana Dai'e itu sendiri memahami konsep Al Islam Ad Din Wa Daulah, masih tidak dapat dipastikan. Dai'e terlebih dahulu perlu memahami konsep pencapaian Daulah berdasarkan rasional zaman yang telah berubah. Semestinya untuk mencapai sebuah Dunia Islam pada hari ini menuntut para penggerak dakwah untuk memiliki ilmu yang mendalam mengenai konsep kenegaraan secara global..

Ayuh kita renungkan jenaka berikut?

Apa mungkin cara yang logik untuk Islam menguasai Dunia pada hari ini? apakah perlu ada Hijrah ke dua untuk memulakan proses pencapaian Daulah di abad moden?. Atau Daulah hanya akan terbentuk jika ummah sudah bersedia untuk ke medan Qital? Apakah sistem perundangan negara-negara Islam yang ada pada hari memungkin kita untuk menegakkan daulah? Bagaimana akan tertegak Daulah jika di Algeria 73 peratus daripada umat Islamnya tidak tahu membaca? Apakah OIC boleh dianggap sebagai platform terbaik untuk mewakili umat Islam? Apakah Daulah yang terbentuk akan menerima Islamisasi sekularisme, Sosialisma dan Marxisme? Jika sudah berjaya, apakah mungkin nama bagi kerajaan Islam yang baru? apakah Uthmaniah, atau Ikhwaniah, atau hanya Islamiah?

Biarpun semua persoalan diatas terlalu abstrak untuk difikirkan, namun ianya logik untuk kita depani. Dalam keadaan ideologi manusia menjadi kitab rujukan umat, para Dai'e perlu mencari jalan bersepadu dalam mengislah kembali jiwa-jiwa yang mampat dengan hidangan zionisme. Maka konteks pembentukan Daulah tidak boleh disempitkan kepada penceritaan mengenai kepentingan dan manfaat semata-mata, namun ruang lingkup yang menyeluruh mengenai langkah rialistik ke arah pencapaian daulah perlu diberi perhatian. Sebagai contohnya, untuk mencapai Daulah pada hari ini sudah pasti akan menyentuh mengenai aspek perundangan civil dan syariah, pendidikan formal dan tidak formal, Islamisasi Ekonomi Marxisme dan Kapitalisme, Media Global, Pertubuhan Antarabangsa seperti PBB, OIC, NAM, ASEAN, dan pelbagai isu kenegaraan yang perlu dikuasai.

Maka atas dasar ini konsep negarawan Islam perlu menjadi agenda penting dalam melahirkan golongan pendakwah yang fleksibel. Jika golongan agama berasa kurang senang dengan istilah Profesional Ulama maka golongan agama perlu berkerja keras untuk melahirkan generasi Ulama Profesional. Penerapan konsep kenegaraan dalam agenda tarbiah dan dakwah dilihat sebagai wahana yang sangat signifikan bersesuaian dengan matlamat kemenangan Islam. Untuk menyesuaikan keadaan ini di medan kampus, maka para Nuqaba' perlu melakukan reform dalam aspek penyampaian usrah penguasaan thaqafah.

"masalah utama umat Islam pada hari ini adalah malas berfikir"
- Malek Bennabi, Negarawan Islam, Algeria.




0 comments: