Usah cari siapa salah : Teori 1 : Syura tempang

Gempar seluruh anggota apabila Mursyidul Am Pas mencadangkan secara terbuka agar muktamar khas diadakan sebagai langkah penyingkiran pimpinan yang dianggap Pro-UMNO. Apabila berbicara dalam satu kerangka jemaah yang diikat dengan tautan Bai'atul Amal, saya secara peribadi merasakan adalah amat tidak beradab untuk ahli diperingkat seranta menuding jari mencari individu yang bersalah. Biarpun adab songsang itu semakin selesa menghuni akhlak ahli mahupun pimpinan tertinggi.

Saya lebih gemar melihat perkara ini secara mendasar dengan menilai perkara yang berlaku pada hari ini sebagai natijah dan 'Iqab di atas kelalaian memikul amanah Allah. Pada kedangkalan akal yang ada, penulis merasakan satu bencana besar seakan-akan sedang menimpa PAS apabila institusi yang paling disegani yakni Majlis Syura seperti hilang taring dan fungsi. Lebih mengejutkan apabila pertembungan yang berlaku melibatkan anggota Majlis Syura yang selama ini menjadi tulang belakang kepada pergerakan PAS. Apakah Trustworthy dan kredibiliti yang selama ini dianggap sebagai imuniti Majlis Syura semakin terhakis sehingga pertikaian dalaman terpaksa dihebahkan kepada masyarakat umum.

Lanjutan daripada pertikaian terhadap Majlis Syura ini, penulis menganggap peranan institusi ulama juga semakin tidak dominan dalam mengimbangi krisis dalaman jemaah. Jika teori ini benar, maka PAS bakal berhadapan dengan gelombang transformasi yang besar samada selari dengan 'uruf ataupun akur kepada revolusi massa. Mood Muktamar Agung baru-baru ini jelas memperlihatkan bahawa segenap ahli jemaah masih tegar dalam meletakkan kepercayaan penuh kepada kepimpinan Ulama. Mungkinkah kepercayaan itu membuatkan golongan Fakih ini semakin selesa sehingga terpinggir ditelan krisis dalaman.

bersambung...Teori 2 : Konflik adab

1 comments:

  1. please simplify your words akhi.-as-Sindi