INTRO PRK

Pertandingan Karisma.

Pilihan Raya Kampus 09 sudah semakin hampir. Kunjung tinjau memperlihatkan rata-rata kampus sudah mula mencatur sedikit sebanyak persediaan untuk bertempur. Banyak kampus sudah pun memulakan gerak kerja seawal yang mungkin dan tidak kurang juga yang belum memulakan lansung sebarang agenda persediaan. Apa jua sterategi samada bersedia atau tidak adalah tertakluk kepada mereka yang semestinya lebih memahami situasi kampus masing-masing.

Apa yang penting ialah, PRK merupakan satu gelanggang yang menjadikan karisma sebagai pengukur kemenangan. Sedikit perbezaan dengan PRU, PRK tidak memperlihatkan persaingan ketara antara Parti ataupun pakatan. Namun karisma yang dimiliki individu tertentu menjadi aset utama yang menghasilkan kemenangan. Berbeza daripada PRU yang memperlihatkan jiwa pengundi sudah melekat kukuh pada parti idaman ataupun parti keturunan. Maka faktor individu tidak lagi dilihat penting asalkan parti yang diminati terus menang dan menang. Oleh itu saya amat tertarik dengan kata-kata seorang sahabat yang mengatakan apabila jiwa pengundi sudah mencintai sesuatu parti, maka calon parti berkenaan pasti akan menang biarpun calon tersebut adalah batu ataupun tunggul kayu.

Karisma... Wacana ini merupakan istilah yang sering dipalu semasa proses kempen berjalan. Ramai calon yang berusaha mempamerkan karisma yang dimiliki secara peribadi ataupun melalui sahabat yang melobi. Namun apakah calon-calon berkenaan memberikan intepretasi karisma yang sebenar semasa berkempen ??? . Penulis optimis bahawa masih ramai calon yang bukan sahaja tidak memiliki aplikasi karisma yang baik, tetapi juga tidak memahami frasa karisma yang sebenar.

Definisi : Karisma

Menurut kamus Dewan edisi ke-tiga Karisma membawa maksud sifat-sifat tertentu seseorang individu yang menjadikannya berupaya mempengaruhi atau menjadi perangsang kepada khalayak ramai. Keadaan ini juga digelar sebagai heroism yang boleh menyebabkan seseorang tokoh itu diminati dan dipuja oleh pengikutnya.

Memetik ungkapan Tony Alesandra dalam bukunya yang bertajuk “Charisma : Seven keys to developing the magnetism”, beliau menyifatkan karisma sebagai kemampuan seorang pemimpin untuk menyampaikan visi dan misinya dengan jelas sehingga pengikutnya tidak merasa keliru dengan halatuju perjuangannya.

0 comments: