Waqi' dan Sterategi

Gerakan Mesti Ikut Waqi'???

Dalam menyentuh aspek dakwah berdasarkan Waqi', maka setiap jundu perlu jelas di mana sebenarnya titik rujukan untuk persoalan ini diselesaikan. Antara perkara yang perlu difahami ialah.

1. Siapa yang mencipta waqi'
2. Elemen yang mampu mengubah waqi'
3. Adakah benar waqi' yang biasa, dan apakah sesuai waqi' yang benar?
4. Apakah tuntutan sebenar Waqi' pada hari ini?
5. Bagaimana cara untuk merobah Waqi'?


Persoalan ini tidak akan mampu dijawab jika seseorang jundu belum menamatkan pembacaan dan pengkajian terutamanya mengenai buku harakiah yang berbentuk pendidikan. Buku-buku ringkas seperti Pendidikan Harakah Islamiah karangan said Hawa, Risalah Ta'lim karangan Hassan Al Banna dan bacaan lanjutan seperti The Clash Of Civilization karangan Samuel Huntington serta buku pengurusan abad 21 karangan Wan Liz Ozman perlu ditelaah sebaik mungkin agar para jundu dapat melihat tasawur sebenar gerakan umat pada hari ini.

Ini seterusnya akan mendatangkan satu hasil yang cukup luar biasa justeru mengetuk kepala para penggerak jihad mengenai hakikat waqi' yang perlu dicipta. Amat menghairankan apabila waqi' sering dijadikan alasan untuk sesuatu gerakan dakwah dikendurkan. Lebih menyedihkan apabila golongan ini bijak mengunakan segala macam kaedah fiqh untuk melindungi kebaculan yang membelengu mereka.

Demi menjaga nama, status, dan kegerunan terhadap ancaman Universiti, mereka mencipta alasan yang cukup unik untuk tidak bertempur secara pejuang. Lantas mereka menyatakan bahawa kononnya kita perlu bersterategi untuk menjaga dakwah nafas panjang. Masalahnya ialah, apakah ruang diberi oleh tuhan sebelum ini telah digunakan secara optima? dan apakah nafas yang telah digunakan sebelum ini mampu membawa hasrat dan cita-cita jemaah?.
Nafas panjang atau tidak sebenarnya bukanlah persoalan utama. Perkara yang penting ialah hanya Allah berhak menentukan sejauh perjuangan ini mampu bernafas. Tugas da'ie ialah mencipta gerakan dengan segenap ruang yang ada agar matlamat amal jama'ie dapat dirialisasikan.

Berikut merupakan sorotan kisah mengenai sterategi dakwah golongan terdahulu dan persoalan yang timbul berkaitan waqi'.

1. Dakwah sirriah Rasulullah dijaharkan setelah mendapat pandangan Omar Al Khattab dan wahyu daripada Allah.
Persoalan : Mengapa tidak diteruskan sahaja dakwah sirriah demi menjaga keselamatan Islam? bukankah bahaya jika dakwah di jaharkan sedangkan kekuatan umat Islam terlalu lemah? Jika Rasulullah terbunuh, apakah masih ada masa depan untuk Islam? apakah pandangan Omar tidak mengambil kira waqi' mekah yang dipenuhi kejahilan?

2. Setelah proses hijrah berjaya, rasulullah membina sebuah negara Islam dengan termaktubnya Piagam Madinah.
Persoalan : Apakah waqi' masyarakat Madinah ketika itu sesuai sedangkan golongan yahudi merupakan bangsa majoriti?

3. Imam Abu hanifah seorang ulama besar yang hidup dizaman Khalifah Islamiah, beliau telah syahid di racun akibat menolak jawatan untuk menjadi mufti pemerintah.
Persoalan : Apakah Imam Abu Hanifah seorang yang tidak memahami Waqi' sehingga beliau terbunuh? bukankan baik jika jawatan mufti diterima untuk menjaga dakwah nafas panjang?

4. Syed Qutb dihukum bunuh kerana ingkar terhadap seruan kerajaan.
Persoalan : Apakah Syed Qutb juga tidak memahami waqi'? bukankah jika dia menyahut seruan kerajaan beliau akan dapat hidup dan menjaga dakwah nafas panjang?
Masih terdapat banyak kisah yang menceritakan bagaimana manusia mampu memainkan peranan dalam membina waqi'. Waqi' sememangnya tidak dibina dalam masa satu hari mahupun satu tahun, namun gerak pemula untuk mencorak suatu waqi' boleh bermula pada bila-bila masa dan keadaan.

Gerakan Perlu Bersterategi?

Ramai yang mengatakan bahawa gerakan dakwah perlu bersterategi dan terancang. Sebarang tindakan yang mendatangkan bahaya dianggap tidak terancang dan bercanggah dengan waqi'. Amat melucukan apabila kalimah tersebut keluar daripada mulut jundullah yang masih terkial-kial untuk mencipta sebuah Grand design yang ringkas.

Siapa yang berani mengatakan bahawa 313 tentera Islam diperang Badar sebagai tentera yang bodoh kerana tidak mengukur kekuatan sendiri untuk bertempur dengan musuh?
Siapa yang berani mengatakan bahawa ketewasan umat Islam diperang Uhud sebagai kedangkalan sterategi Rasulullah?

Apa yang penting ialah, sterategi tetap sterategi dan ia perlu dicatur sebaik mungkin dengan kemampuan yang optima. Kejahilan seseorang tentang sterategi menyebabkan individu tersebut gagal membaca sebuah gerakan yang bersterategi.

Penutup...

Ya, perjuangan sememangnya amat perlu untuk mengambil berat soal waqi' dan sterategi. Namun bukan untuk berdiam dan akur pada waqi' yang membungkam. Sekiranya kita memandang hanya pada dakwah nafas panjang dikampus, maka mungkin resolusi yang terhasil juga sempit. Pejuang perlu mendongak dan melihat rialiti umat yang diperlukan oleh dunia sebelum kehadiran Mahdi dan nabi Isa. Bagaimanakah agaknya keadaan umat yang akan membantu gerakan Mahdi dan Isa dalam mengapuskan dajal laknatullah?. Apakah ciri-ciri golongan itu seperti kita? atau ciri-ciri kita dan bangsa kita hanya akan menjadi tempat untuk Dajal berlindung dan kita rela untuk melindung.

Apa yang penting dan perlu difahami ialah perjuangan biasa sudah semestinya tidak mampu menghasil sesuatu yang luar biasa. Dan sesuatu yang luar biasa takkan lahir daripada individu yang biasa, yang mana sering menonton wayang diwaktu lapang, kerap tidur diwaktu senggang, rajin bersembang kosong dimeja makan, selalu bergurau tanpa matlamat, suka bersembang soal wanita, sering membaca komik hiburan, kerap menonton tv, dan akhirnya gemar memberi alasan apabila diseru untuk berjuang.

muhasabah untuk penulis

0 comments: