MENCEMASKAN !!!!!


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pada awal ogos 2008 yang lalu, penulis berkesempatan untuk menghadiri jamuan penganugerahan watikah selaku ahli Majlis Perwakilan Pelajar yang bertempat di sebuah restoren mewah yang bernama Atmosphere. Restoren berkenaan terletak di dalam sebuah bangunan slinder yang tersergam indah dan merupakan hak milik mutlak kerajaan negeri Sabah. Apa yang menarik perhatian saya ialah, restoren mewah ini bukan sahaja menghidangkan makanan eropah sebagai sajian utama tetapi turut menyediakan minuman keras sebagi menu harian.

Sekiranya dilihat secara sepintas lalu, rekaan dalaman restoren ini tidak ubah seperti sebuar bar mewah yang direka khusus buat golongan kelas atasan. Saya semakin tertarik apabila memikirkan bagaimanakah restoren mewah yang menghidangkan minuman keras ini boleh berada didalam sebuah bangunan kerajaan negeri yang bertanggungjawab mentadbir rakyat.
Tambah menyedihkan apabila bangunan tersebut juga merupakan pusat kerajaan negeri yang bertanggungjawab dalam memberi biasiswa kepada ribuan anak negerinya yang memerlukan bantuan halal dan suci.

Kadang-kadang akal ini terfikir juga mengenai humoriti yang wujud. Patutlah negeri Sabah ni pentadbirannya agak lintang pukang ,rupa-rupanya para pemimpinya selalu mabuk. Ibarat ketam mengajar anak berjalan lurus. Perkara ini amat sesuai untuk kita kaitkan dengan keadaan politik semasa yang berlaku di Sabah. Ada yang dilaporkan terlibat dengan rasuah berjuta-juta dan ada juga yang kalah judi berjuta-juta.


Apabila merenung permasalahan ini, beberapa persoalan telintas di pemikiran saya. Antaranya ialah, siapakah mungkin pelanggan restoren mewah berkenaan?, adakah restoren berkenaan di buka secara bebas sedangkan ia berada di dalam bangunan kerajaan?, Adakah arak menjadi pelaburan bangunan kerajaan tersebut?, dan jika arak menjadi pelaburan, apakah status biasiswa yang telah diberikan kepada ribuan anak negeri tersebut?. Persoalan-persoalan ini ingin saya kongsikan bersama agar jawapannya dapat kita fikirkan justeru menjadi pedoman dalam menilai kondisi Malaysia sebagai sebuah negara Islam.

Ini bukanlah persoalan kenegerian, tetapi seluruh masyarakat khususnya mahasiswa perlu melihat hal ini sebagai satu wabak yang telah menjangkiti peradaban negara kita. Mana bisa sepotong kek apollo yang sedap dapat dihasilkan jika tepung adunannya sudah rosak dan berulat. Maka kebejatan ini perlu kita robah dari peringkat asasi sehingga revolusi rakyat yang lebih bersih dapat kita hasilkan. Mahasiswa perlu agresifkan The Movement Of Revolusion


"Hidupkan Siswa, Bersihkan Rakyat.
Coretan fikrah:Asriabdullah

0 comments: