Alahai Hiburan

Isu Battle Of The Band. Isu Kuno Untuk Pemikir Lapuk.

Fahami Isu.


Pertama setiap mahasiswa Islam perlu memahami isu dengan baik. Isu Battle Of The Band sebenarnya tergolong dalam rangkuman isu hiburan yang sedang menghujani bukan sahaja UMSKAL tetapi semua IPTA dan IPTS lain. Sememangnya tidak terdapat tegahan dalam Islam mengenai hiburan sebagai hak asasi ummat, tetapi konsep hiburan ini perlu diperhalusi dengan cara yang terbaik. Hiburan melampau ini memerlukan satu konotasi yang pasti agar setiap mahasiswa Islam memperolehi suatu guideline yang tetap mengenai apa yang ditafsirkan sebagai melampau.

Masalah yang timbul ialah intepretasi yang pelbagai mengenai istilah melampau menyebabkan percanggahan ini takkan berkunjung sudah. Bagi pihak pro dakwah, mereka mentafsirkan istilah melampau berdasarkan kefahaman mereka walhal dalam masa yang sama peminat hiburan memiliki tafsiran mereka yang tersendiri. Oleh itu perkara ini perlu diselesaikan dengan meminimakan perselisihan pandangan kearah mencari satu titik pertemuan. Kita perlu berusaha keras ke arah memberi kefahaman yang jelas kepada masyrakat kampus. Biar mereka faham mengenai tajuk, isi penting, bukti, contoh dan fakta. Dengan cara ini isu hiburan melampau akan dapat kita bicarakan dengan lebih ilmiah disusuli penerimaan yang baik oleh masyarakat kampus.

Melampau: Tafsiran Kita



Melampau : Tafsiran Mereka





Cegah, Ubah, Atau Alternatif.

Cegah, ubah, atau alternatif. ini merupakan pilihan yang kerap kali menjadi percaturan kita apabila membincangkan masalah hiburan. Sterategi ini seolah-olah telah menjadi manual tetap kepada penggerak dakwah dalam berhadapan dengan isu yang tidak pernah selesai ini. Sedar atau tidak kita sering menjadi pencatur buat mereka sedangkan dalam masa yang sama kita jarang memberi mereka peluang untuk memilih alternatif sendiri. Pandangan pesimis penggerak dakwah terhadap pencinta hiburan menyebabkan krisis kefahaman ini bertukar kepada krisis peribadi akibat fanatik yang tidak menentu. Kita perlu mengakui bahawa kita kerap tersenyum sinis apabila mereka mencadangkan kewujudan Karaoke Box atau Kbox di blok kolej kediaman. Namun tidakkah kita terfikir bahawa cadangan mereka itu mungkin dihasilkan atas toleransi kesedaran mereka yang sudah mula untuk menghormati agama.





0 comments: