Sekadar Persepsi Kontra

Apa Halatuju Sebenar?

Mula-mula tertubuhnya PMN (Parti Mahasiswa Negara), dan kini Gamis pula menjadi NGO. Tidakkah method sterategi ini seperti terlalu jelas untuk dibaca? Apakah halatuju Gamis juga adalah politik? Pemikiran luar kotak yang sentiasa dicanang seakan-akan menggambarkan sesuatu yang terlalu abstrak sehingga ahli sendiri tidak memahaminya.

Perkembangan terkini Gamis seakan-akan mencari publisiti dicelah kekalutan massa. Gamis perlu sedar bahawa fungsi Gamis sebagai front perjuangan mahasiswa masih banyak menimbulkan persoalan. Dalam melangkah ke jendela baru Gamis dilihat perlu memperkasa hebahan mengenai peranan Gamis sebagai wasilah kebangkitan mahasiswa.
Perlu dibezakan diantara keluar gelanggang dengan mencipta gelanggan agar perjuangan kita tidak disifatkan sebagai perjuangan SS (Syok sendiri)

Memetik bicara bekas aktivis mahasiswa:

"Bahkan hasil pemerhatian saya, gerakan mahasiswa kini terutamanya Gamis seperti telah kehilangan hala tuju perjuangan”. (Wan Nordin Wan Yaakob, Harakah daily 26 Jun 08)

“Jika matlamat Gamis untuk menghimpunkan kesemua Persatuan Mahasiswa Islam seluruh Institusi pengajian Tinggi, maka setelah menjadi NGO gerakan mereka ternyata akan berbeza daripada Gamis sebelum ini” (Zaharuddin Abdul Rahman, Harakah Daily 26 Jun 08)

Dari aspek halatuju, manifestasi yang jelas perlu dibuktikan. Rakyat secara umum tidak memiliki pengetahuan yang jelas mengenai objektif perjuangan Gamis. Berbanding Prowaris, Abim, Jim, dan GPMS,Gamis lebih gemar tampil dalam demonstrasi dan mempamerkan mentaliti kebebasan mahasiswa yang libral.

Apakah Arus Sebenar Persatuan Mahasiswa Islam?

Konsep Amar Makruf Nahi Mungkar menjadi dasar hala tuju perjuangan kampus setelah melihat suasana pengamalan budaya ilmu yang bobrok. Konsep ini juga menjadi pegangan mana-mana gerakan yang menjadikan Islam sebagai dasar perjuangan (rujukan YAB Nik Aziz Nik Mat. TvPAS.com 26 Jun 08). Semangat berkobar Gamis ini dikhuatiri akan merintis jarak yang lebih jauh diantara Persatuan Mahasiswa Islam dengan Gamis itu sendiri. Ini bukan mengenai PMIUM mahupun mana-mana PMI yang lain. Dalam hal ini, wujud penggerak kampus yang belum cukup subur dengan kewajipan Amar Ma’ruf Nahi Mungkar. Maka sudah pasti keutamaan di kampus berkenaan berada pada tahap penyemaian fahmu diperingkat asas. Maka akan wujudkah keharmonian diantara kampus yang sebegini rupa dengan method terkini perjuangan Gamis?.

Sememangnya kelemahan kampus tidak wajar menjadi sebab untuk mengendurkan momentum pergerakan Gamis yang semakin laju. Namun sebagai analoginya, semakin laju pecutan sesebuah kenderaan kebiasaannya akan menyebabkan banyak papan tanda tidak sempat dibaca. Dalam mengukur tahap persediaan ahli, janganlah PMIUM dijadikan sebagai tanda aras. Jika pada tahun 1970 aktivis UM sudah menghantar memorandum bantahan kepada kerajaan, maka perlu ditanya pada kampus lain bilangan memorandum yang telah mereka siapkan. Ekoran hal ini setiap penggerak kampus perlu menilai kondisi masing-masing sebelum mengangkat bendera jihad secara melulu.

0 comments: