HARAPAN UNTUK LIMA NEGERI




Siapalah penulis untuk memberi pesan kepada para pemimpin terbilang ini. Mungkin penulisan ini sekadar perahu usang di celah bahtera, siapalah yang hendak memandang. Namun biar capek pada pandangan orang tetapi penulis tetap yakin pada lisan yang memiliki bisa tersendiri. Bagai agin berduri yang lalu biarpun sejuk tetapi mampu mencalar. Warkah kali ini khusus ditujukan untuk pemimpin revolusi Lima negeri agar mereka mengetahui isi hati yang ingin penulis kongsikan.

Beberapa minggu yang lalu penulis ada menyemak makalah yang menceritakan peristiwa kemerdekaan tanah melayu. Makalah tersebut dihasilkan oleh seorang penulis yang mendakwa dirinya sebagai aktivis Burhan. Makalah beliau menjadikan benak ini seakan-akan mampat dengan bebanan yang cukup berat sehingga penulis tersadai berhari-hari memikirkan segala apa yang tercatat di dalam makalah tersebut. Apakah benar fakta sejarah yang selama ini disumbat ke dalam pemikiran anak bangsa Malaysia adalah palsu?. Jika benar, maka penggubal sistem pendidikan sedia ada perlu menanggung dosa bagi jutaan rakyat Malaysia yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dalam keadaan tertipu.

SETIAP DOSA PERLU DITANGGUNG...................................

Buku teks sejarah terlalu mengagungkan kehebatan pejuang kemerdekaan bermula tahun 1951 ke atas sehingga golongan ini dianggap sebagai pelopor utama kepada kemerdekaan negara. Walhal mereka inilah generasi baru yang menerima telunjuk penjajah yang juga musuh kepada Tok Janggut, Datuk Maharalela, Abdul Rahman Limbong dan ramai lagi pejuang yang berkorban sehingga ketitisan darah yang terakhir.

Nama seperti Ibrahim Yaakob dan Dr Burhanuddin Al Helmi digambarkan sebagai ekstrimis yang tidak digemari masyarakat pada ketika itu. Apakah fakta ini benar atau ada cerita lain disebalik kisah pesimis ini ?. Penulisan abad moden ini telah merungkai segala-galanya apabila makin ramai pencinta Negara tampil dengan kajian tersendiri. Apa yang jelas ialah Ibrahim dan Burhanuddin merupakan tokoh kebangkitan revolusi intelektual yang telah dinafikan hak mereka di dalam teks pendidikan sejarah negara.

APAKAH PENIPUAN INI AKAN TERUS BERLAKU?. Malaysia sememangnya sudah lali dengan kejumudan rakyat akibat daripada pemesongan fakta sejarah ini. Nama yang mulia akan terus terhina selagi mana generasi yang menghina terus berkuasa. NAMUN BUKANKAH KITA SUDAH MEMILIKI JALAN KELUAR UNTUK LIMA NEGERI YANG MEMILIKI TUAH TERSENDIRI?. Jadikanlah lima negeri ini sebagai langkah pemula dalam menobatkan kisah sejarah yang sebenar. Penulis tidak rela untuk generasi akan datang terus menerus menelaah sesuatu yang fakta yang palsu sehingga tokoh terbilang dianggap petualang.

PERAK, KEDAH, KELANTAN, P.PINANG DAN SELANGOR PERLU MEMULAKAN SESUATU YANG MAMPU MEROBAH SUASANA. Berikan rakyat peluang alternatif untuk mengenali sejarah secara telus dan tulus. Panglima negeri-negeri ini perlu menjadi pahlawan bagi membela semula nama tokoh yang dipersenda. Agar anak cucu mereka mampu tersenyum dengan penghargaan yang diberikan kepada nenek moyang mereka.

hasil soal selidik yang dijalankanBerita Harian terhadap 170 guru di Pulau Pinang, Kelantan, Terengganu,Johor, Labuan dan Selangor mendapati 62 peratus daripada mereka memilihuntuk kurang atau tidak menggunakan buku teks jika ada pilihan lain.Malah, kebanyakan guru terlatih dan mempunyai pengalaman mengajarsekurang-kurangnya lima tahun itu, menyifatkan buku teks sebagai bahanbantu mengajar yang tidak mengikut isu semasa serta kurang latihandalam mempersiapkan murid menghadapi peperiksaan.



1 comments:

  1. jom perbetulkan sejarah dibuku teks!!!!!! bukan perbetulkan sejarah dengan cara diubah faktanya!!!