Nah. Ambik kau.... Damainya Labuan













Bunga di atas dirosakkan oleh sebilangan kecil manusia yang mungkin hilang ingatan mengenai akhlak dan adab. Apa salahnya si bunga sehingga dirobek dan dihambur sedemikian rupa. Radio Labuan menyatakan ini angkara vandalisme yang sengaja ingin merosakkan harta kerajaan. Tetapi ada juga pendapat awam yang mengaitkan tragedi ini dengan politik semasa. Wujud golongan yang tidak berpuas hati dengan pemilihan ketua UMNO cawangan yang dikatakan memiliki kuasa ke atas Perbadanan Labuan sekaligus bertanggungjawab dalam hal ehwal bunga tersebut. Oleh yang sedemikian bunga di atas menjadi sasaran untuk melepas kemarahan oleh golongan yang tidak berpuas hati dengan pemilihan tersebut.

Tidak perlu diperbincangkan mengenai persepsi agama berkaitan hal ini. Ini kerana didikan moral secara sekular juga amat menekankan konsep kesopanan dan akhlak yang mulia. Amat memeningkan kepala jika kita ingin mencari jalan penyelesaian bagi permasalahan ini. Jika serangga perosak yang gemar memusnahkan tumbuhan boleh kita atasi dengan racun serangga, tetapi apakah pula ubat yang boleh digunakan untuk membasmi manusia perosak??

...........Tepuk kepala tanya otak.










Maka segenap lapisan pemimpin negara perlu bermuhasabah berikutan peristiwa ini. vandalisme tidak boleh dianggap perkara kecil kerana hal tersebut menggambarkan tahap pemikiran masyarakat. Kerajaan tidak perlu bercakap mengenai pemikiran kelas pertama atau soal mempertahankan negara jika tahap pemikiran rakyat masih ditakuk lama. Bagaimana rakyat akan mampu membela negara dalam keadaan penyakit vandalisme yang telah sekian lama meracuni masih tidak dapat diatasi. Jika inilah yang dikatakan sebagai kejayaan 50 tahun merdeka, maka perkara ini sudah pasti memalit arang di wajah Malaysia.


Apakah ubat sebenar bagi penyakit Vandalisme ini?.

Semangat Patriotik ?........ Sistem pendidikan?....... Nilai Rohani ?.......... Sejarah?.......... Kerajaan?.

0 comments: