Ish.. Dakwah oh Dakwah

Berat sebenarnya tangan hendak menulis. Terlalu banyak kiranya yang telah ditulis, tetapi tidak dapat dipastikan berapa banyak yang telah saya kotakan. Ish,.... memang manusia terlalu gemar berteori.

Sahabat, ayuh kita singkap jendela baru perjuangan. Saya dengan cara saya, anda dengan cara anda. Saya di medan saya dan anda di medan anda. Jangan lagi bicara soal masalah, kerana saya terlalu pasti bahawa segala bentuk dan ragam masalah sudah kita fahami. Hanya penyelesaiannya yang mungkin masih diperingkat teori. 

Masalah akan sentiasa berlaku kerana itu adalah sandaran untuk Tuhan menguji hambanya yang beriman. ingat !!! hanya hamba yang BERIMAN. Oleh itu, jangan melatah kerana masalah dan jangan mengeluh kerana musibah. Kita wajib bimbang jika rezeki perjuangan ini ditarik dan tidak diberi semula. Maka tinggallah kita sebagai manusia biasa yang hanya memiliki dunia. 

Medan dakwah masih terlalu luas, pandangan saya sedikit terbuka apabila melihat situasi umat yang sememangnya ketandusan ilmu kejiwaan dan peradaban. Mereka memiliki ilmu yang tinggi, tetapi ilmu itu tidak meresap di jiwa. Entah mengapa perkara ini boleh berlaku. Mungkin kerana dunia dan masa sudah sebati dengan dosa sehingga umat manusia menjadi buta. Dosa sudah sebati dengan makanan umat, dosa sudah sebati dengan akhlak umat, dosa sudah sebati dengan kehidupan umat, dosa sudah sebati dengan percakapan umat, dosa sudah sebati dengan amalan umat, dosa sudah sebati dengan pemikiran umat, dosa sudah bergelumang dengan seluruh aspek kehidupan umat sehingga setiap perkara yang disentuh umat turut terpalit dengan noda dan dosa. 
  
Umat seperti ini akan mencacatkan cita-cita kenegaraan Islam yang kita perjuangkan wahai sahabat ku. Dan mereka adalah tanggungjawab kita. Ya, mereka adalah tanggungjawab kita. jangan kita cerca mereka mengikut perasaan , tetapi kita mohon keampunan untuk mereka. Kita tunjukkan mereka jalan-jalan hidayah dengan cara hidup kita, dengan perkataan kita, dengan perbuatan kita, dengan akhlak kita dan mungkin dengan kemarahan kita. Jadikan mereka sebagai halatuju perjuangan kita. Kerana mereka jugak memiliki hak ke atas kita. 

Siapakah mereka ??? 
Tepuk Dada Tanya Selera, 
Tepuk Kepala Tanya Minda. 

0 comments: