Tuan Guru Nik Aziz Perlu Berundur (siri I)

Kiranya sudah cukup lama T.G.NANM. memegang tampuk populariti sebagai pemimpin pembangkang yang paling dominan. Diakui sememangnya sudah terlalu banyak perubahan yang telah ditabur dalam usaha beliau mendatangkan model umat Islam yang sebenar. Namun perlu juga diakui bahawa zaman sedang berubah. Islam adalah perkara yang tetap akan tetapi pembawanya memiliki turun naik yang telah disunnahkan.

Kelewatan TGNANM melabuhkan tirai jawatan hanya akan mendatangkan komplikasi yang lebih rumit dalam kalangan penyokong fanatik yang tidak memahami wala dan qiyadah. Pada perkiraan penulis alasan ketiadaan pelapis dan pengganti sudah tidak relevan dengan taburan generasi muda jihadist yang semakin bercambah. Hanya peluang yang perlu diberikan agar potensi sebenar dapat ditonjolkan sekaligus menghentikan tradisi kebergantungan dengan kepimpinan lama.

Jika TGNANM risau akan masa yang mungkin tidak sesuai untuk beliau berundur, maka sekarang mungkin masa yang sangat sesuai. Mengapa?, kerana krisis dalaman yang berlaku dan juga situasi musuh yang seakan-akan semakin hilang hormat terhadap kepimpinan TGNANM. Ketika inilah TGNANM perlu meyakini keberlansungan Tarbiah yang dilaksanakan selama ini. Jika gerasi PAS sudah ditarbiah sebaik mungkin, maka tidak timbul persoalan untuk TGNANM risau untuk berundur. Orang yang ditarbiah sudah tentu sentiasa sudi menerima tunjuk ajar mahupun teguran daripada individu yang bergelar mantan pimpinan.


0 comments: