Isu isu terbaik 1 Malaysia

Utusan Malaysia. 3 Mei 2009. "Gagasan Satu Malaysia adalah konsep yang mempunyai pengisian jitu dan bukannya kenyataan retorik politik semata-mata. Perdana Menteri berkata, konsep berkenaan juga akan diterjemahkan secara evolusi melalui proses tertentu yang bukannya berlaku dalam satu malam sahaja"

Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan.

1. Isu kepala lembu perlu dijadikan isu Satu Malaysia. Jika tidak, akan terjunamlah kredibiliti Dato' Najib sebagai PM 1 Malaysia. Kiranya isu ciptaan bloodline UMNO ini boleh dijadikan radas untuk mengukur keikhlasan PM mewartakan Satu Malaysia sebagai dasar perjuangan.

2. Isu Teoh Beng Hock. Mengapa kematian Teoh tidak dinilai berdasarkan konsep 1 Malaysia. mengapa kematian beliau begitu sukar untuk diiktiraf sebagai kes jenayah. Apakah kerana beliau mati dibangunan yang mendokong konsep 1 Malaysia? Mengapa sehingga kini keputusan bedah siasat masih tidak dikemukakan kepada masyarakat umum? Apakah rakyat 1 Malaysia tidak berhak untuk mengetahui kisah sebenar?

3. Kes Altantuya Sharibuu. Mengapa kes tersebut tidak berkonsepkan 1 Malaysia apabila seluruh rakyat masih tertanya-tanya motif pembunuhan beliau. Apa perkaitan sirul dengan Altantuya sehingga kambing hitam kezaliman itu dihukum gantung? Mengapa rakyat tidak mendapat jawapan yang memuaskan apabila wujud spekulasi yang mengaitkan Najib dan Rosmah dengan pembunuhan Altantuya?

4. Rosmah Puaka. Teka-teki ini masih tidak dijawab secara telus terutamanya oleh empunya badan iaitu isteri PM 1 Malaysia. Biarpun ada dokumentari amatur yang berkeliaran di internet, Rosmah dengan tenang berhadapan dengan masyarakat tanpa memberi respon yang ditunggu rakyat. Jika video itu fitnah, mengapa pereka video tersebut tidak diheret ke mahkamah? Atau apakah rosmah mengkhuatiri jika respon beliau hanya akan membuatkan isu tersebut menjadi lebih berat dan memberi impak yang lebih negatif kepada beliau? Namun sebagai isteri PM 1 Malaysia, adalah tidak muhibbah untuk membiarkan rakyat terus berperasangka dan membenci tanpa diberi penjelasan.

5. Isu enjin jet hilang. Isu ini amat memalukan bagi sebuah negara yang kononnya memiliki sistem pertahanan yang canggih. Menteri pertahanan 1 Malaysia sepatutnya meletak jawatan kerana kecuaian beliau ini mampu memudaratkan keselamatan negara. Jika enjin jet sebesar kereta kancil boleh dicuri dan dibawa ke luar negara, maka tidak hairan jika harta negara yang lebih kecil seperti bom C4 boleh diseludup keluar dan digunakan untuk mengebom manusia.

6. Isu Kalimah Allah. Gali lubang kubur sendiri, itulah yang boleh disifatkan kepada kerajaan apabila isu ini dipolitikkan. Dengan menggembar gemburkan konsep 1 Malaysia, rakyat beragama kristien menghadapi kecaman yang amat hebat apabila usaha mereka untuk berkongsi kalimah Allah diluluskan mahkamah. Mengapa mereka yang diserang?, bukankah sistem perundangan dan perlembagaan negara kita yang telah membenarkan mereka untuk menggunakan kalimah tersebut? Maka lebih logik untuk kita menyerang mereka yang mencipta sistem tersebut dan telah menyalahgunakannya untuk kepentingan politik. Bagi Agama Islam, Kristien hari ini adalah tidak sama dengan agama samawi yang telah diturunkan kepada Nabi Isa. Maka penggunaan kalimah Allah pada agama kristien pada hari ini sudah tentu bersalahan dengan tafsiran agama yang sebenar. Perkara ini perlu dijelaskan kepada mereka secara dialog dan perbincangan yang pada perkiraan saya lebih bersifat 1 Malaysia berbanding demo di masjid-masjid.

7. Isu liwat versi kedua Anwar Ibrahim. Isu ini terlalu membelakangkan konsep 1 Malaysia. Apapun kita tunggu dan lihat keputusannya yang juga bakal menjadi titik paling hitam dalam sejarah 1 Malaysia

0 comments: