Palestin Saudara Kita


INTIFADHA III

Israel terlalu biadab dengan mempamerkan kebinatangan di ambang tahun baru Umat Islam seluruh dunia. Keganasan di tebing Gaza bukan sekadar tidak menghormati hak kedamaian rakyat Palestin tetapi juga merendahkan peranan PBB yang memiliki autoriti tersendiri. Amerika Syarikat terus bertepuk tangan dalam pesta keramaian di tebing Gaza sambil menghirup darah ribuan umat Islam Palestin.

Demikian situasi saudara kita di sana. Di Malaysia 500 orang tampil dengan penuh semangat menyatakan kebencian dan kemarahan terhadap Amerika Syarikat di atas peristiwa tebing Gaza. Namun kehadiran 500 orang ini menandakan masih ada jutaan saudara kita yang masih belum digerakkan untuk menyatakan pendirian yang sama. Masih ada jutaan lagi saudara kita yang belum dikerahkan peranan mereka.

Maka, ayuh kita raikan Intifadha Palestin di tanah air kita. Kita lancarkan Intifadha tersendiri mengikut haluan kita. Bukan dengan perperangan tetapi dengan Gerakan Kesedaran Ummah agar setiap jiwa rakyat Malaysia menjiwai kesengsaraan saudara kita di Palestin.

Kita mungkin sudah terlepas peluang untuk berjasa pada Intifadha pertama dan kedua. Ramai saudara kita yang telah bergembira dengan kejayaan Intifadha berkenaan. Oleh itu kita perlu khuatir akan ketiadaan Intifadha ke empat. Rebutlah peluang sementara ruang masih terbuka.

0 comments: