1430 : Rakyat Berazam Pemimpin

Tahun baru 1430 telahpun menjelang. Sambutannya meriah seperti tahun-tahun terdahulu. Setiap jiwa rakyat malaysia semestinya tersemat dengan keazaman baru dalam menongkah masa yang mendatang. Namun ada juga segelintir rakyat yang menyambut kedatangan tahun baru ini dengan resah dan gelisah. Bagi yang fakir dan miskin, azamnya sudah pasti mengharapkan tahun baru datang dengan membawa rahmat untuk memberi keluarganya lebihan rezeki. Bagi yang terlantar sakit sudah pasti mengharapkan agar tahun baru ini bakal membawa sinar harapan untuk sembuh kembali. Bagi yang cintakan kedamaian, sudah pasti mengharapkan agar kedamaian yang dirasakan akan berkekalan dan terpelihara dari sebarang anasir yang mencalar.

Apa yang pasti ialah, setiap azam yang terlintas s
emestinya meletakkan harapan ingin menjadikan hari esok lebih baik daripada hari-hari yang sudah berlalu. Namun penulis merasakan hari ini sudah tiba masanya untuk rakyat malaysia mencipta azam-azam yang lebih sejagat dan tidak hanya meletakkan sasaran peribadi. Hasrat peribadi yang saban tahun berulang dan bersifat streotype hanya akan membawa kemajuan kepada individu tertentu disamping memberi kesan yang lembab kepada masyarakat sekeliling.

Hakikatnya Negara Malaysia memerlukan azam baru dalam bidang ekonomi yang diambang kemelesetan meruncing. Negara kita juga memerlukan azam baru dalam bidang perpaduan bangsa yang keeratannya semakin merekah. Negara Malaysia jua memerlukan azam baru dalam bidang pendidikan yang masih belum menemui formula tetap seperti negara maju yang lain. Dalam bidang politik, negara Malaysia memerlukan azam yang baru bagi menjernihkan suasana yang kencang dan kotor. Perundangan negara kita jua memerlukan azam baru bagi membersihkan segala krisis yang mencemarkan kedaulatan yang tersohor. Bagi aspek Agama pula, negara malaysia memerlukan azam baru bagi mempertahankan Agama Islam dan meletakkan kedudukan agama rasmi ini di tempat yang sepatutnya.

Inilah azam-azam yang sepatutnya terlintas di dalam jiwa setiap rakyat malaysia yang perlu menjiwai karakter pemimpin. Kita sudah terlalu lama membiarkan pemimpin negara berfikir dengan cara mereka sehingga satu persatu kegagalan menerjah masuk ke negara kita. Negara kita sebenarnya memerlukan rakyat yang memiliki keazaman yang tinggi, berpemikiran tajam dan berdaya saing dalam merialisasikan segala hasrat dan impian. Jika setiap rakyat sudah memiliki karakteristik pemimpin, maka himpunan rakyat ini akan menghasilkan sebuah gelombang yang melampaui tsunami seterusnya akan menghanyutkan Malaysia Lama dan merintis ke arah kelahiran Malaysia Baru.

Tanamkan Azam Untuk Kita Dan Negara


0 comments: