Kekasih Yang Dirindu



"Wahai kekasih ku Jibril, kenapa engkau palingkan wajahmu dari ku, tidak kah engkau rindu pada ku, tidak kah engkau suka melihat wajah ku, apakah engkau sudah membenci aku wahai Jibril kekasih ku ?",

"Wahai kekasih Allah, siapakah yang sanggup melihat wajah kekasih sedemikian rupa. Wahai Muhammad, aku tidak sanggup melihat wajah mu menanggung derita. sesungguhnya aku tahu betapa sakitnya sakaratul maut ini. "


Begitulah dialog antara dua kekasih di saat mereka ditakdirkan untuk berpisah. Jibril malaikat pembawa wahyu tidak sanggup melihat wajah Rasulullah yang sedang bertarung dengan sakaratul maut, kemuncak bagi segala kesakitan di dunia. Lantas Jibril memalingkan wajahnya dan membuatkan Nabi Muhammad terusik dengan perbuatan itu.

Peristiwa agung di atas mempamerkan betapa para malaikat terlalu mencintai kekasih Allah sehingga tidak sanggup melihat wajahnya yang menahan kepedihan sakaratul maut. Wajah kekasih Allah terlalu suci dan mulia untuk berhadapan dengan saat yang terlalu perit. Namun yang mulia tetap mulia. Nabi Muhammad melalui keperitan yang teramat dashat bermula di saat kelahirannya sehinggalah di waktu pengakhiran hayatnya. Lalu beginda bersemadi dengan penuh kemuliaan di sisi pencipta yang amat dirinduinya.


"Nabi Muhammad melalui keperitan yang teramat dashat bermula di saat Baginda membuka mata, sehinggalah Baginda menutup mata untuk selamanya."

0 comments: