Ayuh Sahabat, Kita Jadi Pemikir.


Kita pernah mendengar kisah pelakon-pelakon negara jiran yang terjun ke dalam bidang politik sehingga menjadi gebenor. Begitu juga dengan pelakon berbadan sasa Arnold Schwazenegger yang kini menjadi gabenor di wilayah California. Selepas memerintah, penggiat seni ini mempamerkan kredibiliti yang tidak jauh berbeza dengan pemikir politik.Keadaan ini sebenarnya menggambarkan betapa masyarakat negara luar memiliki daya saing ilmu yang begitu terkehadapan sehinggakan tidak wujud perbezaan diantara pemerintah, penggiat seni, ahli sukan mahupun rakyat biasa.

Selain ilmu yang dibudayakan, kematangan yang dipupuk dalam kalangan rakyat negara luar juga memainkan peranan penting dalam menghasilkan pemikiran kelas pertama. Lihat sahaja apabila media menemu bual pemain bola liga perdana inggeris Steven Gerrard mengenai soal perkembangan bola sepak dunia, beliau menjawab dengan penuh fakta seolah-olah beliau seorang menteri yang sedang bermain bola. Inilah contoh pemikiran kelas pertama yang mungkin diidam-idamkan oleh kepimpinan negara kita.

Bagaimana pula dengan rakyat Malaysia? bagaimana pula dengan golongan Pemimpin kita? bagaimana pula dengan pemain bola kita? dan bagaimana pula dengan kita?

Apakah sama pemikiran pemimpin kita dengan pemimpin mereka, atau tahap pemikiran pemimpin kita hanya bersamaan dengan pemain bola mereka. Jika pemikiran pemimpin kita hanya setahap dengan pemain bola eropah, maka mungkin pemikiran pemain bola kita hanya layak untuk dibandingkan dengan tukang sapu di eropah.

Maka ukurlah kedudukan kita. Apakah kita benar-benar bersemangat untuk mengasuh minda dengan ilmu dan menguji ilmu tersebut dengan praktikal yang berani. Kita tidak perlu menyentuh aspek luar secara menyeluruh, namun ayuh kita telusuri sifat kita setelah bertahun mendalami pengetahuan mengenai jihad, korban, ukhwah, infak, siasah, dan pelbagai lagi ilmu samawi mahupun sekular. Apakah setelah bertahun dilatih dan berlatih kita masih berada di tahap yang sama. Maka kita perlu mengukur semula kemuliaan kita berbanding masyarakat eropah. Jangan kita terlalu meninggi diri dengan kemenangan Aqidah warisan yang kita perolehi. Perlu diingat impian Daulah Islamiah merupakan agenda yang terlalu besar dan memerlukan cendekiawan yang bijak pandai serta gemar berfikir.

Jika pemikiran kita sebagai pejuang agama masih tidak mampu menyaingi kematangan minda masyarakat eropah, maka perjuangan menegakkan Daulah secara logiknya masih terlalu sukar untuk kita tempuhi.


MEREKA MEMANG JAHIL,
TAPI MEREKA TIDAK BODOH DAN DUNGU.
KITA MEMANG BERAGAMA, TAPI SEKADAR BERAGAMA TIDAK MENJAMIN KEBIJAKSANAAN



0 comments: