Jangan menyalak macam......

Kepala masih pening, demam belum kebah. tapi selepas menelaah karya karya rakyat malaysia, khususnya mahasiswa yang semakin mandul fikirannya, jiwa menjadi geram. Natijahnya, tangan terpaksa menulis.

Apa beza binatang dan manusia??? kalau dinilai dari segi kemampuan menyalak, manusia tidak kurang hebatnya. bahkan salakan manusia siap diringi dengan hina menghina, kutuk mengutuk sedangkan salakan binatang hanya sekadar mempertahankan diri, dan memberi amaran bahaya kepada tuannya.

Dipendekkan cerita, binatang selepas menyalak tidak tampil dengan plan tindakan berkala. binatang hanya tahu menyalak tanpa berfikir. Hal ini sudah menjadi takdir azali kepada makhluk yang bergelar binatang. Oleh itu ini merupakan perkara besar yang perlu diinsafi untuk membezakan antara binatang dan manusia. Kalau manusia turut gemar menyalak tanpa ada tindakan susulan yang menunjukkan pemikiran yang matang, maka manusia itu memalukan darjatnya.

Pandangan ini tidaklah pesimis terhadap golongan penyalak tegar, kerana salakan itu perlu demi mengejutkan golongan yang terlena. namun selepas menyalak, perlu ada kronologi tindakan yang berkesinambungan agar yang terjaga tidak terlena semula.

kalau perkataan salak tidak sesuai, boleh tukar kepada perkataan yang lebih sesuai mengikut pandangan masing-masing. sejuta kemaafan dipohon

0 comments: