Seketika bersama Dato Sri..

Ucapannya bermula agak perlahan. Penulis menganggap beliau agak tertekan apabila diikat dengan syarat yang lebih memfokuskan pengucapan berbentuk akademik. Lalu pidato beliau kerap kali mengulang seruan agar mahasiswa memperbanyakkan bacaan buku. Sekali kala beliau selitkan juga dengan unsur humor sinis yang menghentam pihak tertentu sambil disambut oleh sorakan mahasiswa yang tidak dapat dipastikan samada mereka memahami apa yang disorak.

Ucapan beliau tampak terlalu kosong sehingga beliau sendiri menutup awal sesi berpidato yang kemudiannya digantikan dengan sesi soal jawab dengan alasan beliau lebih gemar berdialog dengan mahasiswa sebagai peneraju masa depan negara. Maka bermulalah sesi berperasaan antara Dato Seri dan mahasiswa Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor. Satu persatu bangkit tanjak intelegensia mahasiswa mengajukan soalan demi soalan dan dijawab secara umum oleh Dato Seri.

Melalui cara Dato Seri membentangkan jawapan terhadap segelintir persoalan yang dilontarkan, penulis merasakan ada tona kebosanan dari nada beliau seakan-akan meluat dengan persoalan yang diajukan. Namun ada beberapa soalan yang berjaya menarik minat beliau apabila menyentuh aspek halatuju perjuangan beliau, dan persoalan mengenai kelesuan mahasiswa kini yang tidak seghairah dulu.

Secara peribadi, penulis merasakan ucapan Dato seri kali ini tidak menyengat seperti biasa mungkin disebabkan beberapa faktor :

1. Pihak pentadbiran mungkin mengenakan syarat yang sedikit sebanyak mengganggu fokus beliau
2. Keletihan akibat aktiviti yang berpanjangan dan berterusan
3. Khuatir kemampuan minda warga KUIS untuk menerima ucapannya
4. Wujud minda berlapis yang menyebabkan beliau berwaspada dengan segala ucapan yang dilontarkan.

0 comments: