PANDANGAN SUKA SUKA

TENTANG KERAJAAN PERPADUAN

1. PAS sedang memiliki masalah diperingkat tunas yang perlu diperkemaskan sebelum membentuk kerajaan perpaduan. PAS perlu meletakkan jangkaan waspada terhadap sebarang kemungkinan khianat daripada pihak UMNO. Mungkin PAS tidak akan dikhianati sekarang, namun 10 tahun akan datang sewaktu generasi PAS yang mandul memimpin, maka PAS akan terguling.

2. Hubungan yang masih samar dalam pakatan rakyat perlu diperjelaskan secara rasmi. Antara Anwar dan Najib, lebih utama untuk bersama Anwar walaupun kondisi beliau yang sentiasa diliwat dan meliwati. Nafas politik Najib hampir bertemu dengan ayahandanya. Nama Najib Bin Tun Razak perlu ditukar kepada Najib bukan Tun Razak. Begitu juga dengan Lim Kit Siang yang menjadi figure utama dalam pakatan rakyat. Penggabungan dengan UMNO akan menyebabkan PAS kehilangan rakyat. Mungkin yang tinggal hanyalah rakyat kelantan, kedah, segelintir hardcore Islam di merata pelusuk negara dan kelab penyokong PAS kelantan. Maklumlah, bila Anwar mengaum, Tuan Guru pun terkejut.

3. Jika UMNO inginkan perubahan tidak perlu penggabungan dengan PAS, semenjak dahulu lagi UMNO telahpun memahami tuntutan dan keinginan PAS. Buktikan dahulu langkah UMNO untuk berubah. Jika UMNO kebuntuan, PAS akan menghulurkan bantuan. Walaupun tidak berpadu, PAS tetap membantu.

0 comments: