ISA : KISAH DUKA UNTUK 1 MALAYSIA

"Ayah ditahan pada pukul 4.30 pagi 14 Desember 2002 ketika kami masih nyenyak tidur,kami adik beradik hairan kepana tiba-tib ayah mengucup pipi kami dan di belakang ayah ada ramai orang yang tidak dikenali menggeledah rumah kami dan terus membawa ayah pergi entah ke mana,"
- Fatin Abdullah Mat Nor, 10 tahun. anak kepada tahanan ISA Jemaah Ismaliyah

"Ini masuk tahun ke-7 suami Akak ditahan ISA. Selama itulah akak menyara lapan orang anak dengan menjual air soya, Anak-anak akak yang kecil, hari-hari tanya bila ayah pulang. Tak sampai hati nak mendengarnya. Tak tahu lagi macam mana nak jawab”
- Halimah Ishak. 46 tahun. Isteri kepada tahanan ISA

Suatu hari dia pulang dengan agak kesedihan. Selepas makan dan solat jemaah Zuhur saya ke biliknya. Dalam berbual air matanya mengalir. Katanya, dia terkenangkan betapa setia isterinya bersusah payah datang menemuinya sewaktu dia baru 10 hari melahirkan anak lelaki. Kerana tahu suami berhajatkan anak lelaki, dia tak sabar-sabar datang membawa anak itu untuk ditunjukkan pada dia.
- Tahanan ISA.

Aina Mardhiah Shahrial, seorang gadis remaja berusia 17 tahun, telah terjatuh dan nazak secara tiba-tiba. Ayahnya Shahrial merupakan tahanan ISA selama tujuh tahun, tidak dibenarkan pulang dengan segera. Akhirnya Shahrial hanya sempat menatap wajah kaku puteri sulungnya tanpa sebarang salam perpisahan
- Tahanan ISA.

“Abah duduk berteleku di sebelah jenazah, perlahan-lahan tunduk dan mencium pipi sejuk nenek. Abah mencium pipi kiri dan kanan, itulah ciuman terakhir Abah untuk nenek. Kuperhatikan Abah agak lama melekapkan hidungnya di pipi itu. Mungkin Abah tidak pernah terfikir, penahanan ISA ke atasnya akan menyebabkan perpisahan dengan ibu kandung kesayangan hingga ke akhir nyawa”.
- Cikgu Laila. Isteri tahanan ISA

Apakah kita masih mampu untuk memejamkan mata setelah mendengar pelbagai cerita kezaliman yang menimpa saudara-saudara kita ?. Apakah kita tidak terpanggil untuk membela anak kecil yang dinafikan haknya untuk bermanja dengan ayahnya ?. Apakah kita tidak merasa bersalah dengan kehidupan yang selesa sedangkan ada ibu-ibu sekeliling kita yang hidup menderita akibat terpisah dengan suami tercinta ?.

Ayuh, mahasiswa. Kita hidupkan peranan kita sebagai suara rakyat. Kita kembalikan roh perjuangan yang telah lama hilang. Kita adalah generasi intelek yang berjiwa merdeka. Kuasa kita adalah rakyat, dan rakyat sedang memerlukan kita. Buktikan kecintaan kita pada Negara dengan membersihkan tanah air ini daripada sebarang bentuk kezaliman. Mari kita penuhkan udara Malaysia dengan gempita bantahan terhadap ISA. Sudah tiba masanya untuk kita bangkit dengan suara yang padu dan jitu. Jika kita mampu untuk berbicara lantang membela saudara seagama di tanah Palestina, mengapa kita perlu merasa ragu untuk membela saudara di tanah air sendiri.

ISA adalah isu kita. Jika tidak dimansuhkan pada hari ini, adalah tidak mustahil suatu hari nanti ISA akan turut menghukum generasi kita yang tidak bersalah.

Ayuh Mahasiswa, kita sempurnakan perubahan.

Asriabdullah
KUIS 09




0 comments: