Seruan Untuk GMI (siri 2)

Perasaan begitu gembira apabila menyaksikan pergerakan politik Malaysia yang semakin membangun. Sihat ataupun tidak adalah menjadi perkara kedua, apa yang penting ialah politik kita semakin berkembang maju dengan rakyat sudah cakna mengenai kepentingan politik dan pemerintahan. Penulisan ini tidaklah terlalu obses terhadap politik sebagai jalan perubahan kerana masih terdapat banyak jalan lain untuk membina sebuah reformasi. Namun dalam kondisi Malaysia sebagai sebuah negara demokrasi, politik sebagai jalan terbaik untuk mendokong apa juga cita-cita seperti 1 Malaysia mahupun Membangunan bersama Islam. Oleh itu politik sentiasa dicorakkan oleh sesiapa yang memegang tampuk kekuasaan. Maka bermula Mac 2008, Malaysia dipacu ke arah satu Malaysia manakala Kelantan, Kedah, Selangor, dan Pinang terus bergerak ke arah pembentukan negeri berkebajikan.

Fahami Siapa Kita?

Biarlah UMNO dan PR membawa halatuju dan kaedah pemerintahan masing-masing, apa yang perlu kita fikirkan adalah samada mahasiswa kini masih mampu untuk mencelah dalam keghairahan pembangunan politik ini. Kerna pada perkiraan rakyat, mahasiswa kini tidak lebih daripada anak emak dan ayah yang hanya membawa cita-cita emak dan ayah untuk membina kehidupan keluarga yang sempurna. Sememangnya itu merupakan kata akar kepada peranan mahasiswa sebagai cerdik pandai yang memikul hasrat keluarga, namun apakah mahasiswa boleh membutakan mata terhadap rialiti dunia yang telah lama memberi mandat baru kepada mahasiswa. Mandat ini secara jelas meletakkan harapan besar kepada mahasiswa agar memikul bebanan sebagai agen perubahan dan pembelaan rakyat.

Tamatkan perbincangan lapuk.

Kiranya memadailah sudah untuk mahasiswa berbicara mengenai pokok tarbiah, kerana perbincangan ini tidak akan pernah sudah memandangkan kitaran mad'u yang sentiasa datang dan pergi. Mad'u yang datang di proses sehingga menjadi Mujahid Dakwah dan yang pergi perlu dipastikan kemampuannya dalam menyerap tekanan Jihad. Maka perkara itu sentiasa berputar dalam sistem Tarbiah sejak sekian lama. Hari ini mahasiswa perlu berani membuka jendela baru. Jendela yang membawa golongan intelek muda ini ke lembah pemikiran dan pengamalan yang baru. Terpulang samada ingin membina sebuah jendela baru atau bersama mengisi ruang di jendela yang telah terbuka, yang penting sudah tiba masanya untuk mahasiswa khususnya ahli GMI berpadu tenaga untuk perubahan.

Berpadu Untuk Perubahan

Apakah kita selesa melihat perubahan demi perubahan berlaku tanpa keterlibatan kita. Apakah kita sanggup menikmati kedamaian dan keselesaan sedangkan wujud kelompok lain yang sibuk berpencak bagi membentuk perubahan. Rasanya kini sudah tiba waktunya untuk kita turut berpencak biarpun terpaksa menggunakan seni silat yang agak berlainan. Apa yang penting keseluruhan ahli GMI perlu turun ke medan pertempuran dengan persediaan yang rapi dan gerakan terancang. Master Plan Siasah perlu seragam di semua peringkat agar setiap fikrah ahli menuju ke matlamat yang sama. Hari ini adalah tidak sesuai lagi dengan amalan percaturan nafsi-nafsi yang digunakan selama ini. Selagi mana sistem nafsi-nafsi ini menjadi pegangan, maka wahdah yang diimpikan kelihatan terlalu kabur. Setiap demonstrasi, bengkel, konsert, himpunan, atau sebarang tindakan luar biasa perlu berada dalam satu garis perancangan yang ada titik pemula dan memiliki sasaran penamat biarpun peratus kesudahannya terlalu kecil. Adalah tidak bijak untuk sesuatu revolusi dilakukan mengikut musim dan firasat kepimpinan semata. Namun suatu musim boleh dimanipulasi sebagai peluang tambahan untuk mengukuhkan garis perancangan.

Kita Sebagai Tangan Kanan


Kita sememangnya sedia maklum wujudnya front yang sedang bertungkus lumus memurnikan mustawa pemikiran umat yang semakin kritikal. Lalu apakah kita tidak terpanggil untuk sama-sama menghulur bantuan walhal sudah bertahun kita ditarbiah berdasarkan matlamat yang sama. PAS sebagai wasilah politik Islam paling dominan dan Gamis sebagai front mahasiswa paling berkaliber sedang rancak mengatur arah tuju gerakan dengan pelbagai misi dan sterategi. Maka GMI perlu menjadi sebuah agensi yang bergerak secara bijak dalam membantu menyemarakkan perjuangan islah yang sedia ada. Tidak semestinya GMI perlu terlibat secara lansung kerana pasak perjuangan kampus masih menjadi autoriti yang perlu diutamakan. Biarpun terpaksa menggerakkan perjuangan dalaman, ia tidak menafikan keupayaan sesebuah GMI untuk beraksi diperingkat nasioal jika percaturan dilakukan dengan kaedah yang terbaik. Sebuah Plan Tindakan perlu dihasilkan secara rampang banyak mata agar GMI tidak ketinggalan daripada arus perjuangan global disamping tidak keciciran daripada matlamat yag asal. GMI perlu bertindak sebagi organisasi yang meramaikan, menggerakkan, menghidupkan, menyorak, menyokong, melindungi, disamping menyediaakan barisan pelapis perjuangan yang mapan secara teoritikal dan konklusif dalam tindakan.





0 comments: