UMNO perjuangkan Islam??? Lawak Antarabangsa 2009

Adalah tidak diketahui samada pemimpinan UMNO memahami atau tidak takrifan sebenar frasa perjuangan Islam. Amat melucukan apabila Timbalan Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Tuan Hj Muhyidin Bin Hj Mohammad Yassin mengungkit segala jasa UMNO dalam menubuhkan institusi Islam sepanjang pemerintahan UMNO selama ini. Bagi beliau, penubuhan segala macam institusi Islam tersebut membuktikan UMNO sememangnya memperjuangkan Islam dalam sistem pentadbirannya. Tambah melucukan apabila Tan Sri Muhyidin turut mencabar Ketua Menteri Kelantan Y.A.B Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat untuk membuktikan PAS lebih banyak memperjuangkan Islam berbanding UMNO.

Apakah Situasi Cabaran Ini Logik ???

1. Bagi yang memahami sudah pasti melihat cabaran Timbalan Perdana Menteri itu ibarat seorang pelajar tadika yang mencabar seorang guru matematik untuk menjawab permasalahan ilmu hisab. Adalah tidak mustahil untuk pelajar tadika itu menang di dalam pertandingan tersebut. Namun kemenangan itu mungkin kerana belas kasihan seorang guru yang merasakan tidak bijak untuk berdebat dengan seorang kanak-kanak yang masih mentah dan tidak berilmu.

2. Tabung Haji, Bank Islam, Pusat Zakat, Jakim, Perkim, dan bermacam lagi institusi Islam dijadikan modal oleh Timbalan Perdana Menteri untuk membuktikan betapa UMNO memperjuangkan Islam. Segala yang telah terbina sememang diterima dan diakui oleh semua pihak, namun persoalannya sejauh manakah pembinaan itu benar-benar mendokong intipati kandungan Islam? bahkan telah terbukti betapa institusi yang telah terbina itu tidak berjaya menjadi medan implementasi Islam yang sebenar. Skandal kewangan Tabung Haji, penyelewengan wang zakat, dan bisunya institusi Islam seperti Jakim dalam menjadi juru bicara Islam memperlihatkan kepada kita masalah halatuju Islam yang membelengu UMNO.

3. Jika institusi Islam menjadi mauduk cabaran Tan Sri Muhyidin kepada Kelantan, maka tidak salah kiranya Y.A.B Tuan Guru membalas semula cabaran dengan meminta UMNO untuk membuktikan PAS lebih banyak membina pusat maksiat berbanding UMNO. Tan Sri Muhyidin perlu membuktikan pemerintahan PAS lebih banyak membuka kelab malam berbanding pemerintahan UMNO. Tan Sri Muhyidin juga perlu membuktikan pemerintahan PAS lebih banyak membuka pusat jualan arak berbanding UMNO. Selain itu Tan Sri Muhyidin juga perlu membuktikan pemerintahan PAS lebih banyak membuka pusat hiburan berbanding UMNO.

4. Tajuk cabaran ini sebenarnya perlu dibuka kepada usul yang lebih meluas seperti
- Pemerintahan Islam tanpa Rasuah, Jenayah, Dan Hedonisma :UMNO atau PAS??
- Antara UMNO dan PAS, siapa pelopor kebajikan rakyat berteraskan Islam ?
- Antara UMNO dan PAS, siapa lebih dominan sebagai organisasi Islam?
- Al Quran dan Sunnah, perjuangan UMNO atau PAS ?


5. Jika Tan Sri Muhyidin meneruskan juga cabaran kepada PAS, maka seharusnya beliau dan kerajaan Malaysia memberikan perluang kepada PAS untuk mentadbir kerajaan pusat biarpun hanya untuk sepenggal. Setelah selesai sepenggal, biarkan rakyat membuat timbang tara yang adil bagi menilai siapa pendokong Islam yang sebenar. Adalah tidak logik dan adil untuk kerajaan pusat mencabar kerajaan negeri yang sememangnya memiliki autoriti terbatas dan terhad.

6. Cabaran Tan Sri Muhyidin ini juga dilihat sebagai bukti keyakinan beliau terhadap kekolotan media Malaysia yang berjaya menyembunyikan segala unsur kebajikan dan kelebihan parti pembangkang khususnya PAS yang telah sekian lama mentadbir Kelantan. Berbanding 11 berita gembira yang diumumkan PM baru-baru ini, di sini penulis ingin mengimbau semula Bajet Kelantan 2008 yang telah diluluskan.
- Peruntukan RM 4.3 juta untuk pembinaan rumah kos rendah
- RM 15 juta untuk pembinaan perumahan awam kos rendah
- RM 1 juta untuk kebajikan Non Muslim dan Orang Asli
- RM 500,000 untuk latihan belia dan wanita
- RM 2 juta untuk golongan Armalah
- RM 2 juta untuk anak yatim

Biarpun jumlah kebajikan ini bukan 11, namun kewujudannya lebih berdiri di atas dunia yang nyata.

0 comments: