Seruan Untuk GMI (siri I)

Ahli GMI perlu sentiasa peka dengan peredaran pemikiran perdana yang semakin mencabar. Zaman ini amat menitik beratkan profesionalisma dalam setiap inci pemikiran dan tindakan. Jika ditelusuri senario umat dalam dan luar negara, peperangan politik semakin menggila sehingga melampaui norma pemikiran yang biasa. Setiap isi dunia seakan-akan dikuasai ahli politik sehinggakan apa sahaja yang berlaku sentiasa dikaitkan dengan sterategi politik.

Maka persoalan yang timbul ialah, apakah kita akan membiarkan politik menguasai agama atau agama menguasai politik? Apabila dunia sudah dijajah politik, maka sudah pasti Agama perlu menakluki politik untuk menguasia dunia. Apa yang pasti ialah kita sentiasa memperjuangkan agar Islam menguasai segalanya. Namun apakah wujud simbiosis diantara kekuatan kita dengan perjuangan ini? Persoalan ini perlu dijawab oleh setiap ahli GMI yang selama ini mendokong perjuangan Iman dan Taqwa.

Apabila skop dikecilkan ke dalam negara, penglihatan harus tertumpu kepada kondisi semasa GMI yang menjadi agen utama pengislahan umat secara ilmiah. Jika dibandingkan dengan kegilaan politik dunia, Malaysia tidak kurang hebatnya. Kerakusan kuasa kerap memperlihatkan Islam terus dikesampingkan sambil minda manusia terus bertuhankan politik. Demi cita-cita politik, agama ditolak dan ditarik mengikut keperluan semasa. Parti perjuangan Islam seperti PAS pula kian kehilangan punca apabila kelam kelibut dengan krisis dalaman yang sudah pasti menjadi intaian pihak musuh yang sentiasa menunggu peluang. Akhirnya umat dulu, kini dan selamanya terus alpa dengan kehidupan mereka yang dianggap sudah memadai dan mencukupi.

Maka daripada keadaan yang meruncing ini, dapat kita fahami bahawa wujud tuntutan kritikal kepada seluruh GMI akan memperkasa peranan sebagai agen pengislahan umat. Namun apakah peranan ini mampu dipikul sedangkan GMI masih dibelengu dengan masalah asas seperti halatuju dan solidariti yang masih kabur???

0 comments: